Koska uni voittaa?

By admin | Artikkelit

touko 28

”Väsyttää, pää ei toimi tänään. Tuli katsottua myöhään leffaa.”
”Pakko herätä ajoissa, että saa enemmän aikaiseksi.”
”Pärjään kyllä alle kuuden tunnin yöunilla, oon katsos aamuihmisiä.”

Virtaa saattaa puuttua, mutta kehoa pystyy huijaamaan vaikkapa kahvin avulla. Liikuntakin tuottaa energisen olon. Moni ihmisistä pärjääkin hakemalla lisävirtaa muualta kuin unesta. Entäs sitten kun jotain terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ongelmia ilmenee?

Hyvinvointiamme saattaa koetella painonhallinnan ongelmat, jatkuva sairastelu tai vaikka henkinen pahoinvointi. Liikunnassa saattaa tulla loukkaantumisia tai kunnon kehittyminen lakkaa. Painonhallintaan apuna on yleensä erilaiset dieetit sekä liikunta ja sairasteluun lääkkeet. Apuja on onneksi monia, mutta välttämätön tarpeemme nimeltään uni jää usein huomioimatta.

Koska uni sitten voittaa? Miksi hyvinvointia kohennetaan useimmiten muilla keinoin kuin nukkumalla?

Onko syypää unen tai palautumisen tarpeen tunnistamiseen se, että emme tunnista omia tarpeitamme? Entä ovatko ulkoapäin tulevat suorituspaineet niin kovia, että palautumiselle ei ole aikaa? Olemmeko ulkopuolisten silmissä heikkoja jos kerromme tarvitsevamme lepoa? Onko nukkuminen heikkous, eikä heikkoudesta voi tulla trendiä?

On trendikästä liikkua tai olla jollain dieetillä. Mediassa puhutaan näistä asioista paljon. Vinkkejä ja ärsykkeitä liikunnan ja ravinnon kautta muodostuvaan elämäntapamuutokseen tulee vastaan jatkuvasti. Ohjeet ja jopa tarpeet muutokseen tulevat siis ulkopuolelta. Pitääkö unesta tulla trendi ennen kuin se saa tarpeeksi huomiota?

Aineksia trendiksi olisi. Unen parantamiseen löytyy ravintoaineita, kevyttä liikuntaa, rentoutumismenetelmiä, seurantalaitteita ja tietysti valmennusta. Eikö näistä saisi aineksia seuraavaan trendiin? Voisiko tv:stä tulla reality-sarjaa nimeltä ”Rakas, sinusta on tullut valvoja” tai voisiko julkkisten unta seurata suorana selostuksen kera? – Nyt taitaa kirjoittaja olla hieman väsynyt.

nuccuja_insta

 

Kun hyvinvointia ja sen ongelmia katsastellaan monesta kulmasta, niin unen riittämättömyys tai sen huono laatu löytyy usean ongelman takaa. Keho ja mieli tarvitsee riittävän levon jotta keho pystyy hoitamaan korjaustoimenpiteensä ja mieli järjestämään päivän muistelot järjestykseen.

Univalmennuksessa voidaan tarkastella ja parantaa unen laatuun vaikuttavia hyvinvoinnin osa-alueita. Cocoomossa meillä on uni ja palautumisongelmiin pureutuva valmennuspaketti nimeltään Nuccumo –unikoulu.

Teksti:
Ilari Laine / Cocoomo Oy

About the Author